MEDLEMSMØTE 6. november

Destination Viking Vestfold

 

 

KONTAKT OSS PÅ: per.klevstrand@rezultat.no

 

 

Ph. + 47 94 02 19 12

WWW.REZULTAT.NO

 

FORENINGEN "VESTFOLD

VIKINGUTVIKLING"

 

TORSDAG 6. november kl 18.00 på Active Hotel, Tønsberg

 

Hei alle eksisterende og fremtidige medlemmer!

 

Referat fra deltager Anders Rue Kvåle, Telemark. ( Olavs Menn )

"Torsdag 9. november dro Kjell Ivar, Per Øyvind og jeg til møte i Tønsberg: DESTINATION VIKING VESTFOLD / VESTFOLDVIKINGUTVIKLING.

Dette etter tips fra Per Bjørkum.

Organisasjonen har følgende mål: "Inspirere til utvikling av viking- og middelalderrelaterte opplevelser som reiselivet i Vestfold etterhvert

kan tilby sine besøkende på hotell, overnattingsteder, campingplasser og spisesteder. Et samlet og godt utviklet opplevelsesnivå vil gi buss-,

ferge og eventselskaper muligheten for å tilby attraktive turer til Vestfold. guiding, historieformidling og tidsriktig mat vil være sentrale

elementer i dette."

Jeg oppfordrer mine medreisende til å komme med sine oppsummeringer, men her er noen tanker fra meg: Det Vestfold (og Telemark)

kan oppvise av "Viking-attraksjoner" i dag er en del preget av begrensninger. "Opplevelses-verdi" ble etterlyst av møteleder. Han sa

 

bl.a. at målet var at "vikingene" i Vestfold måtte "løfte nivået og bli klar til å motta grupper". Helt konkret viste han til to busslaster

kinesere som hadde meldt at de kom for å oppleve "Viking-Norge". Men hva skulle han vise dem? Han kom med et talende eksempel: -

Når vi kommer med en gruppe turister som vil ha vikingmat, ønsker vi ikke en halv times foredrag om at vi egentlig ikke kan vite hva

vikingene spiste…"

Olavs menn holdt en litt lav profil under møtet, men etterpå kom møteleder til "Telemarksbenken", og da begynte den for oss

morsomste delen av kvelden. Da Per Øyvind viste ham planene for Olavsborg ble han voldsomt begeistret. Dette var nettopp slikt han

etterlyste: "opplevelsesverdi"! Og da vi viste ham Loop-reklamefilmen tok det helt av: "Dette er SEXY! Og det MÅ være sexy!"

Generelt kan vi vel si at knapt noen av vikinggruppene eller båtlagene virkelig er klare til å motta en potensiell turiststrøm.

Det finnes i vårt område få, om noen, noen profesjonelle leverandører av viking-turistdestinasjoner. Bortsett fra sommermarkedene

og "Midgard historiske senter" er det vikingskipene Gaia, Åsa og Saga Oseberg som er de største attraksjonene i vårt område, men

ingen har satt dette i skikkelig turist-system. Bl.a. fordi løyve til å ta med store grupper blir hindret av regelverket. Møtelederen

sa at han ville undersøke denne problemstillingen - noe som kan være svært nyttig for oss!

For oss som var på møtet var det både hyggelig og inspirerende. Ikke minst å treffe Saga Osebergs Ole Harald igjen.

Om vi i Olavs Menn / Telemark Viking Team får virkeliggjort noen tydelige "pakker", virker det som om vi kan få mye folk på besøk.

Vi må nå arbeide seriøst med å definere når vår 2015-sesong er, hvor mange oppdrag vi kan ta på oss, og hva vi egentlig kan tilby.

Det vi gjør trenger ikke være så komplisert, men det må være gjennomført, og uten "punkteringer" i opplevelsen.

http://www.destinationviking.no"

 

Hilsen

Vestfold Vikingutvikling/Destinationviking.no

Styret v/

Per Klevstrand

ph. + 47 94 02 19 12